J. SCHRENZEL - P. FRANCOIS  CV du Chef de Groupe  Composition du Groupe

Fax: 022 372 98 30 / 022 372 98 30

Commentaires

Pages générées le 16.09.2014
Sujet de recherche | Publications du groupe | Domaines de recherche

Analyse génomique et fonctionnelle du staphylocoque doré

Notre thème de recherche principal concerne le staphylocoque doré (Staphylococcus aureus), une bactérie d'importance majeure en médecine humaine. Ce pathogène est capable d'échapper à nos défenses immunes par différents mécanismes : a) en s'enveloppant dans une matrice polysaccharidique (biofilm), b) en se cachant dans certaines cellules humaines (intracellulaire), ou c) en devenant résistant à certains antibiotiques (résistance à la méticilline ou aux glycopeptides). Notre recherche vise à analyser ces différents mécanismes par une approche génomique.

Nous avons donc développé une plate-forme génomique très complète, à la pointe de ce qui existe actuellement pour l'étude des procaryotes. Comme il n'existait pas de chips commerciaux pour l'étude de S. aureus, nous avons développé les compétences nécessaires à ce programme en collaboration avec Agilent Technologies (Palo Alto, CA). Ce travail a été couronné de succès à plus d'un titre. Il a débouché sur: i) la constitution d'une équipe de jeunes chercheurs (informaticiens, bio-informaticiens, biologistes et médecins) qui se sont regroupés autour du thème de la génomique des procaryotes, et ii) le développement et la réalisation d'un microarray spécifique pour S. aureus. Ces résultats bénéficient de synergies importantes dans notre service où la bio-informatique, la génomique, la génétique et la physiologie microbiennes se doivent d'être performantes. L'intérêt de cette plate-forme et des ressources associées est illustré par de multiples collaborations au sein du NRP49 (programme de recherche du Fonds National Suisse sur les résistances aux antimicrobiens), de groupes de l'arc lémanique (EPFL et CHUV) ou internationaux.

Notre recherche se focalise sur le développement des biofilms (FNRS Professeur boursier), une forme caractéristique de certaines infections chroniques. Les bactéries s'y développent sous forme de colonies enrobées dans une matrice extracellulaire polysaccharidique, soit directement à la surface de cellules vivantes (p.ex. épithélium bronchique) soit en contact avec des biomatériaux (p.ex. pace-maker ou prothèse de hanche). Le groupe de Goetz (Heilmann, C. et al. 1996. Infection & Immunity. 64:277-282.) a bien démontré que la formation d'un biofilm à S. aureus nécessitait deux étapes séquentielles et génétiquement distinctes : l'adhésion des bactéries à une surface, puis l'accumulation de bactéries disposées en petits nids, sur plusieurs couches. Ces étapes conduisent progressivement à un véritable « tissu microbien », parcouru de canaux permettant la distribution des nutriments et l'élimination des déchets. Cette organisation complexe et structurée s'accompagne de profonds changements dans la physiologie bactérienne : De manière remarquable, les bactéries deviennent résistantes à la plupart des antibiotiques, ce qui a d'importantes conséquences en médecine humaine.

Notre projet analyse les différentes phases du développement des biofilms à l'aide (i) de microarrays, (ii) par des techniques de génétique (mutagénèse par transposons), (iii) en analysant des staphylocoques rendus fluorescents grâce à des techniques d'imagerie (microscopie confocale de bactéries exprimant la GFP ou le dsRed).

Des synergies se tissent actuellement pour développer des microarrays à haute sensibilité, applicables au génotypage et au diagnostic microbiologiques. Ces approches permettent le transfert de technologies génomiques vers la microbiologie clinique (Laboratoire Central de Bactériologie, HUG), comme par exemple la mise en place d'un test rapide de dépistage des S. aureus résistants à la méticilline.

Publications du groupe

Identification by genomic and genetic analysis of two new genes playing a key role in intermediate glycopeptide resistance in Staphylococcus aureus.
2009 vol. 53(3) pp. 903-911
RENZONI A, KELLEY WL, BARRAS C, MONOD A, HUGGLER E, FRANCOIS P, SCHRENZEL J, STUDER R, VAUDAUX P, LEW D

Regulation of mprF in daptomycin-nonsusceptible Staphylococcus aureus strains.
2009 vol. 53(6) pp. 2636-2637
YANG SJ, XIONG YQ, DUNMAN PM, SCHRENZEL J, FRANCOIS P, PESCHEL A, BAYER AS

Genomic analysis of an emerging multiresistant Staphylococcus aureus strain rapidly spreading in cystic fibrosis patients revealed the presence of an antibiotic inducible bacteriophage.
BIOLOGY DIRECT
2009 vol. 4 pp. 1-1
ROLAIN JM AND AL.

Transcriptome analysis of the responses of Staphylococcus aureus to antimicrobial peptides and characterization of the roles of vraDE and vraSR in antimicrobial resistance.
2009 vol. 10 pp. 429-429
PIETIAINEN M, FRANCOIS P, HYYRYLAINEN HL, TANGOMO M, SASS V, SAHL HG, SCHRENZEL J, KONTINEN VP

Effect of a glucose impulse on the CcpA regulon in Staphylococcus aureus.
BMC MICROBIOLOGY [COMPUTER FILE]
2009 vol. 9 pp. 95-95
SEIDL K, MULLER S, FRANCOIS P, KRIEBITZSCH C, SCHRENZEL J, ENGELMANN S, BISCHOFF M, BERGER-BÄCHI B

Community-associated methicillin-resistant Staphylococcus aureus: risk factors for infection, and long-term follow-up.
CLINICAL MICROBIOLOGY AND INFECTION
2009 vol. 15(6) pp. 552-559
LONGTIN Y, SUDRE P, FRANCOIS P, SCHRENZEL J, ARAMBURU C, PASTOR R, GERVAIX A, RENZI G, PITTET D, HARBARTH S

High-throughput typing of Staphylococcus aureus by amplified fragment length polymorphism (AFLP) or multi-locus variable number of tandem repeat analysis (MLVA) reveals consistent strain relatedness.
EUROPEAN JOURNAL OF CLINICAL MICROBIOLOGY & INFECTIOUS DISEASES
2009 vol. 28(1) pp. 39-45
MELLES DC, SCHOULS L, FRANCOIS P, HERZIG S, VERBRUGH HA, VAN BELKUM A, SCHRENZEL J

Etiology of community-acquired pneumonia in hospitalized children based on WHO clinical guidelines
EUROPEAN JOURNAL OF PEDIATRICS
2009 vol. 168(12) pp. 1429-1436
CEVEY-MACHEREL M, GALETTO-LACOUR A, GERVAIX A, SIEGRIST CA, BILLE J, BESCHER-NINET B, KAISER L, KRAHENBUHL JD, GEHRI M

Immuno-detection of Staphylococcus aureus Biofilm on a Cochlear Implant
INFECTION
2009 vol. 37(5) pp. 450-454
KOS MI, STENZ L, GUYOT JP, FRANCOIS P, SCHRENZEL J

Characterization of microbial pathogens by DNA microarrays.
INFECTION GENETICS AND EVOLUTION
2009 vol. 9(5) pp. 987-995
HUYGHE A, FRANCOIS P, SCHRENZEL J

CodY in Staphylococcus aureus: a Regulatory Link between Metabolism and Virulence Gene Expression
JOURNAL OF BACTERIOLOGY
2009 vol. 191(9) pp. 2953-2963
POHL K, FRANCOIS P, STENZ L, SCHLINK F, GEIGER T, HERBERT S, GOERKE C, SCHRENZEL J, WOLZ C

Variable-number tandem repeat analysis and multilocus sequence typing data confirm the epidemiological changes observed with Staphylococcus aureus strains isolated from bloodstream infections.
2009 vol. 47(9) pp. 2863-2871
VAN DER MEE-MARQUET N AND AL.

Molecular diagnosis of Kingella kingae osteoarticular infections by specific real-time PCR assay.
JOURNAL OF MEDICAL MICROBIOLOGY
2009 vol. 58(Pt 1) pp. 65-68
CHERKAOUI A, CERONI D, EMONET S, LEFEVRE Y, SCHRENZEL J

Development and evaluation of a rapid strategy to determine enterotoxin gene content in Staphylococcus aureus
2009 vol. 77(2) pp. 184-190
FISCHER A, FRANCOIS P, HOLTFRETER S, BROEKER B, SCHRENZEL J

Development and validation of a modified broad-range 16S rDNA PCR for diagnostic purposes in clinical microbiology.
2009 vol. 79(2) pp. 227-231
CHERKAOUI A, EMONET S, CERONI D, CANDOLFI B, HIBBS J, FRANCOIS P, SCHRENZEL J

Metagenomic study of the oral microbiota by Illumina high-throughput sequencing.
2009 vol. 79(3) pp. 266-271
LAZAREVIC V, WHITESON K, HUSE S, HERNANDEZ D, FARINELLI L, OSTERAS M, SCHRENZEL J, FRANCOIS P

A search for small noncoding RNAs in Staphylococcus aureus reveals a conserved sequence motif for regulation.
NUCLEIC ACIDS RESEARCH
2009 vol. 37(21) pp. 7239-7257
GEISSMANN T, CHEVALIER C, CROS MJ, BOISSET S, FECHTER P, NOIROT C, SCHRENZEL J, FRANCOIS P, VANDENESCH F, GASPIN C, ROMBY P

Microarray comparative genomic hybridisation analysis incorporating genomic organisation, and application to enterobacterial plant pathogens.
PLOS COMPUTATIONAL BIOLOGY
2009 vol. 5(8) pp. 1000473-1000473
PRITCHARD L, LUI H, FRANCOIS P, SCHRENZEL J, HEDLEY P, BIRCH P, TOTH I

Assessment of a real-time PCR test to diagnose syphilis from diverse biological samples.
SEXUALLY TRANSMITTED INFECTIONS : THE JOURNAL OF SEXUAL HEALTH & HIV
2009 vol. 85(4) pp. 264-269
GAYET-AGERON A, NINET B, TOUTOUS-TRELLU L, LAUTENSCHLAGER S, FURRER H, PIGUET V, SCHRENZEL J, HIRSCHEL B

Surveillance of extended-spectrum-beta-lactamase-producing Enterobacteriaceae in a Swiss Tertiary Care Hospital.
SWISS MEDICAL WEEKLY
2009 vol. 139(51-52) pp. 747-751
FANKHAUSER C, ZINGG W, FRANCOIS P, DHARAN S, SCHRENZEL J, PITTET D, HARBARTH S

Tuberculosis cluster in an immigrant community: case identification issues and a transcultural perspective.
TROPICAL MEDICINE & INTERNATIONAL HEALTH
2009 vol. 14(9) pp. 995-1002
TARDIN A, DOMINICE DAO M, BESCHER NINET B, JANSSENS JP

Failures in clinical treatment of Staphylococcus aureus Infection with daptomycin are associated with alterations in surface charge, membrane phospholipid asymmetry, and drug binding.
2008 vol. 52(1) pp. 269-278
JONES T, YEAMAN MR, SAKOULAS G, YANG SJ, PROCTOR RA, SAHL HG, SCHRENZEL J, XIONG YQ, BAYER AS

Novel microarray design strategy to study complex bacterial communities.
APPLIED AND ENVIRONMENTAL MICROBIOLOGY
2008 vol. 74(6) pp. 1876-1885
HUYGHE ANTOINE, FRANCOIS P, CHARBONNIER YVAN, BENTO M, BONETTI EJ, PASTER BJ, BOLIVAR I, BARATTI-MAYER D, PITTET D, SCHRENZEL J

Value of a novel Neisseria meningitidis--specific polymerase chain reaction assay in skin biopsy specimens as a diagnostic tool in chronic meningococcemia.
ARCHIVES OF DERMATOLOGY
2008 vol. 144(6) pp. 770-773
PARMENTIER L, GARZONI CHRISTIAN, ANTILLE C, KAISER L, NINET B, BORRADORI L

Intracellular reactive oxygen species in monocytes generated by photosensitive chromophores activated with blue light.
DENTAL MATERIALS : OFFICIAL PUBLICATION OF THE ACADEMY OF DENTAL MATERIALS
2008 vol. 24(8) pp. 1070-1076
BOUILLAGUET SERGE, OWEN B, WATAHA B, CAMPO MA, LANGE N, SCHRENZEL J

Methicillin-resistant Staphylococcus aureus, Geneva, Switzerland, 1993-2005.
EMERGING INFECTIOUS DISEASES (PRINT)
2008 vol. 14(2) pp. 304-307
FRANCOIS P, HARBARTH S, HUYGHE ANTOINE, RENZI G, BENTO M, GERVAIX A, PITTET D, SCHRENZEL J

A nuc-deficient methicillin-resistant Staphylococcus aureus strain.
FEMS IMMUNOLOGY AND MEDICAL MICROBIOLOGY
2008 vol. 54(2) pp. 157-157
VAN LEEUWEN W, ROORDA L, HENDRIKS W, FRANCOIS P, SCHRENZEL J

Evidence of horizontal gene transfer between human and animal commensal Escherichia coli strains identified by microarray.
FEMS IMMUNOLOGY AND MEDICAL MICROBIOLOGY
2008 vol. 53(3) pp. 351-358
GRASSELLI E, FRANCOIS P, GUTACKER M, GETTLER BRIAN MATTHEW, BENAGLI C, CONVERT M, BOERLIN P, SCHRENZEL J, PIFFARETTI JC

Impact of oleic acid (cis-9-octadecenoic acid) on bacterial viability and biofilm production in Staphylococcus aureus.
FEMS MICROBIOLOGY LETTERS
2008 vol. 287(2) pp. 149-155
STENZ L, FRANÇOIS P, FISCHER A, HUYGHE ANTOINE, TANGOMO M, HERNANDEZ D, CASSAT J, LINDER P, SCHRENZEL J

De novo bacterial genome sequencing: millions of very short reads assembled on a desktop computer.
GENOME RESEARCH
2008 vol. 18(5) pp. 802-809
HERNANDEZ D, FRANCOIS P, FARINELLI L, OSTERAS M, SCHRENZEL J

Effect of screening for methicillin-resistant Staphylococcus aureus carriage by polymerase chain reaction on the duration of unnecessary preemptive contact isolation.
INFECTION CONTROL AND HOSPITAL EPIDEMIOLOGY : THE OFFICIAL JOURNAL OF THE SOCIETY OF HOSPITAL EPIDEMIOLOGISTS OF AMERICA
2008 vol. 29(11) pp. 1077-1079
UCKAY ILKER, SAX H, ITEN A, CAMUS V, RENZI G, SCHRENZEL J, PERRIER A, PITTET D

Risk factors for methicillin-resistant Staphylococcus aureus surgical site infection.
2008 vol. 29(9) pp. 890-893
HARBARTH S, HUTTNER B, GERVAZ P, FANKHAUSER C, CHRAITI MARIE-NOELLE, SCHRENZEL J, LICKER M, PITTET D

Ceftazidime-resistant Klebsiella oxytoca producing an OXY-2-type variant from Switzerland.
INTERNATIONAL JOURNAL OF ANTIMICROBIAL AGENTS
2008 vol. 32(3) pp. 278-279
RODRÍGUEZ-MARTÍNEZ JM, POIREL L, NORDMANN P, FANKHAUSER C, FRANCOIS P, SCHRENZEL J

Universal screening for methicillin-resistant Staphylococcus aureus at hospital admission and nosocomial infection in surgical patients.
JAMA
2008 vol. 299(10) pp. 1149-1157
HARBARTH S, FANKHAUSER C, SCHRENZEL J, CHRISTENSON JAN, GERVAZ P, BANDIERA-CLERC C, RENZI G, VERNAZ N, SAX H, PITTET D

In vivo detection of clonally derived methicillin-resistant/methicillin-susceptible Staphylococcus aureus strains is not a rare event.
2008 vol. 46(5) pp. 1890-1891
FRANCOIS P, UCKAY ILKER, ITEN A, RENZI G, DAHRAN S, CAMUS V, SAX H, SCHRENZEL J

Rapid and high-throughput genotyping of Staphylococcus epidermidis isolates by automated multilocus variable-number of tandem repeats: a tool for real-time epidemiology.
2008 vol. 72(3) pp. 296-305
FRANCOIS P, HOCHMANN A, HUYGHE ANTOINE, BONETTI EJ, RENZI G, HARBARTH S, KLINGENBERG C, PITTET D, SCHRENZEL J

A predictive model for identifying surgical patients at risk of methicillin-resistant Staphylococcus aureus carriage on admission.
JOURNAL OF THE AMERICAN COLLEGE OF SURGEONS
2008 vol. 207(5) pp. 683-689
HARBARTH S, SAX H, UCKAY I, FANKHAUSER C, AGOSTINHO A, CHRISTENSON JT, RENZI G, SCHRENZEL J, PITTET D

Community-acquired methicillin-resistant Staphylococcus aureus infections in two scuba divers returning from the Philippines.
JOURNAL OF TRAVEL MEDICINE : OFFICIAL PUBLICATION OF THE INTERNATIONAL SOCIETY OF TRAVEL MEDICINE AND THE ASIA PACIFIC TRAVEL HEALTH ASSOCIATION
2008 vol. 15(5) pp. 378-381
BOCHET M, FRANCOIS P, LONGTIN Y, GAIDE O, RENZI G, HARBARTH S

Food poisoning as a cause of acute liver failure.
PEDIATRIC INFECTIOUS DISEASE JOURNAL
2008 vol. 27(9) pp. 846-847
POSFAY-BARBE KLARA, SCHRENZEL J, FREY J, STUDER R, KORFF CM, BELLI DC, PARVEX P, RIMENSBERGER PC, SCHAPPI MG

Rickettsia conorii transcriptional response within inoculation eschar.
PLOS ONE
2008 vol. 3(11) pp. 3681-3681
RENESTO P, ROVERY C, SCHRENZEL J, LEROY Q, HUYGHE A, LI W, LEPIDI H, FRANCOIS P, RAOULT D

Imaging mass spectrometry using peptide isoelectric focusing.
RAPID COMMUNICATIONS IN MASS SPECTROMETRY : RCM
2008 vol. 22(17) pp. 2667-2676
VAEZZADEH ALIREZA, SIMICEVIC J, CHAUVET A, FRANCOIS P, ZIMMERMANN-IVOL CATHERINE G., LESCUYER P, DESHUSSES J, HOCHSTRASSER DENIS

Temporal effects of antibiotic use and hand rub consumption on the incidence of MRSA and Clostridium difficile.
THE JOURNAL OF ANTIMICROBIAL CHEMOTHERAPY
2008 vol. 62(3) pp. 601-607
VERNAZ N, SAX H, PITTET D, BONNABRY P, SCHRENZEL J, HARBARTH S

2007 vol. 52(1) pp. 269-278

A global view of Staphylococcus aureus whole genome expression upon internalization in human epithelial cells
2007 vol. 8(1) pp. 171-185
GARZONI C, FRANCOIS P, HUYGHE A, COUZINET S, TAPPAREL C, CHARBONNIER Y, RENZONI A, LUCCHINI S, LEW D.P, VAUDAUX P, KELLEY W.L, SCHRENZEL J

Streptococcus sinensis endocarditis outside Hong Kong
EMERGING INFECTIOUS DISEASES (PRINT)
2007 vol. 13(8) pp. 1250-1252
UCKAY I, ROHNER P, BOLIVAR I, NINET B, DJORDJEVIC M, NOBRE V, GARZONI C, SCHRENZEL J

Genome content determination in methicillin-resistant Staphylococcus aureus
FUTURE MICROBIOLOGY
2007 vol. 2 pp. 187-198
FRANCOIS P, HERNANDEZ D, SCHRENZEL J

Isolation and characterization of biofilm formation-defective mutants of Staphylococcus aureus
INFECTION AND IMMUNITY
2007 vol. 75 pp. 1079-1088
QUOC PHT, GENEVAUX P, PAJUNEN M, SAVILAHTI H, GEORGOPOULOS C, SCHRENZELJ, KELLEY WL

INFECTION AND IMMUNITY
2007 vol. 75(3) pp. 1079-1088
TU QUOC P, GENEVAUX P, PAJUNEN M, SAVILAHTI H, GEORGOPOULOS C, SCHRENZEL J, KELLEY W.L

Is throat screening necessary to detect methicillin-resistant Staphylococcus aureus colonization in patients upon admission to an intensive care unit?
2007 vol. 45 pp. 1072-1073
HARBARTH S, SCHRENZEL J, RENZI G, AKAKPO C, RICOU B

Tissue homing and persistence of defined antigen-specific CD8(+) tumor-reactive T-cell clones in long-term melanoma survivors
JOURNAL OF INVESTIGATIVE DERMATOLOGY
2007 vol. 127 pp. 622-629
LE GAL FA, WIDMER VM, DUTOIT V, RUBIO-GODOY V, SCHRENZEL J, WALKER PR, ROMERO PJ, VALMORI D, SPEISER DE, DIETRICH PY

Comparison of four chromogenic media for culture-based screening of meticillin-resistant Staphylococcus aureus
JOURNAL OF MEDICAL MICROBIOLOGY
2007 vol. 56 pp. 500-503
CHERKAOUI A, RENZI G, FRANCOIS P, SCHRENZEL J

Comparison of amplification methods for transcriptomic analyses of low abundance prokaryotic RNA sources
2007 vol. 68 pp. 385-391
FRANÇOIS P, GARZONI C, BENTO M, SCHRENZEL J

Development of a method for recovering rickettsial RNA from infected cells to analyze gene expression profiling of obligate intracellular bacteria
2007 vol. 71(3) pp. 292-297
LA M.V, FRANCOIS P, ROVERY C, ROBINEAU S, BARBRY P, SCHRENZEL J, RAOULT D, RENESTO P

Proteomic approach to investigate MRSA
METHODS IN MOLECULAR BIOLOGY (CLIFTON, N.J.)
2007 vol. 391 pp. 179-199
FRANCOIS P, SCHERL A, HOCHSTRASSER DENIS, SCHRENZEL J

MICROBIOLOGY
2007 vol. 153 pp. 2052-2066
IHSSEN J, GRASSELLI E, BASSIN C, FRANCOIS P, PIFFARETTI J.C, KÖSTER W, SCHRENZEL J, EGLI T

Postoperative gram-negative anaerobic bacterial endocarditis
PEDIATRIC INFECTIOUS DISEASE JOURNAL
2007 vol. 26 pp. 369-369
MYERS C, AGGOUN Y, GERVAIX A, NINET B, SCHRENZEL J, KUHNERT P

Transcriptomic and functional analysis of an autolysis-deficient, teicoplanin-resistant derivative of methicillin-resistant Staphylococcus aureus
2006 vol. 50 pp. 3048-3061
RENZONI A, BARRAS C, FRANCOIS P, CHARBONNIER Y, HUGGLER E, GARZONI C, KELLEY WL, MAJCHERCZYK P, SCHRENZEL J, LEW DP, VAUDAUX P

Exploring glycopeptide-resistance in Staphylococcus aureus: A combined proteomics and transcriptomics approach for the identification of resistance-related markers
2006 vol. 7 pp. 296-296
SCHERL A AND AL.

Evaluation of rapid screening and pre-emptive contact isolation for detecting and controlling methicillin-resistant Staphylococcus aureus in critical care: an interventional cohort study
CRITICAL CARE
2006 vol. 10 pp. 0-0
HARBARTH S, MASUET-AUMATELL C, SCHRENZEL J, FRANCOIS P, AKAKPO C, RENZI G, PUGIN J, RICOU B, PITTET D

Community-acquired methicillin-resistant Staphylococcus aureus in Switzerland: first surveillance report
EURO SURVEILLANCE
2006 vol. 11(1) pp. 42-43
ARAMBURU C, HARBARTH S, LIASSINE N, GIRARD M, GERVAIX A, SCHRENZEL J, RENZI G, SUDRE P

Use of oligoarrays for characterization of community-onset methicillin-resistant Staphylococcus aureus
2006 vol. 44 pp. 1040-1048
KOESSLER T, FRANCOIS P, CHARBONNIER Y, HUYGHE A, BENTO M, DHARAN S, RENZI G, LEW D, HARBARTH S, PITTET D, SCHRENZEL J

Tissue homing and persistence of defined antigen-specific CD8+ tumor-reactive T-cell clones in long-term melanoma survivors
JOURNAL OF INVESTIGATIVE DERMATOLOGY
2006 vol. 127(3) pp. 622-629

2006 vol. 68(2) pp. 385-391
FRANCOIS P, GARZONI CHRISTIAN, BENTO M, SCHRENZEL J

2006 vol. 65 pp. 390-403
FRANCOIS P, CHARBONNIER Y, JACQUET J, UTINGER D, BENTO M, LEW D, KRESBACH GM, EHRAT M, SCHLEGEL W, SCHRENZEL J

A generic approach for the design of whole-genome oligoarrays, validated for genomotyping, deletion mapping and gene expression analysis on Staphylococcus aureus
2005 vol. 6 pp. 1-12
CHARBONNIER YVAN, GETTLER BRIAN MATTHEW, FRANCOIS PATRICE, BENTO MANUELA, RENZONI ADRIANA, VAUDAUX PIERRE, SCHLEGEL WERNER, SCHRENZEL JACQUES

Use of an automated multiple-locus, variable-number tandem repeat-based method for rapid and high-throughput genotyping of Staphylococcus aureus isolates
2005 vol. 43 pp. 3346-3355
FRANCOIS PATRICE, HUYGHE ANTOINE, CHARBONNIER YVAN, BENTO MANUELA, HERZIG SEBASTIEN, TOPOLSKI IVAN, FLEURY BENEDICTE, LEW DANIEL, VAUDAUX PIERRE, HARBARTH STEPHAN, VAN LEEUWEN WILLEM, VAN BELKUM ALEX, BLANC D.S., PITTET DIDIER, SCHRENZEL JACQUES

Evidence of an intracellular reservoir in the nasal mucosa of patients with recurrent Staphylococcus aureus rhinosinusitis
JOURNAL OF INFECTIOUS DISEASES
2005 vol. 192 pp. 1023-1028
CLEMENT- LEBOUBE SOPHIE, VAUDAUX PIERRE, FRANCOIS PATRICE, SCHRENZEL JACQUES, HUGGLER-KALECINSKI ELZBIETA, KAEMPF SANDY, CHAPONNIER CHRISTINE, LEW DANIEL, LACROIX JEAN-SYLVAIN

Evaluation of a high-density oligonucleotide array for characterization of grlA, grlB, gyrA and gyrB mutations in fluoroquinolone resistant Staphylococcus aureus isolates
2005 vol. 60 pp. 275-279
COUZINET SABINE ET AL.

Rapid bacterial identification using evanescent-waveguide oligonucleotide microarray classification.
2005 vol. 65 pp. 390-403